כאשר אני נפגש עם מנהלים אני נוהג לשאול: "מהי התרבות הארגונית המושרשת בחברה או בארגון?".
כאשר התשובה היא" "למה אתה מתכוון?" ברור שאין יד מכוונת ויזומה בנוגע לתרבות הארגונית.
מהי תרבות ארגונית?
בני הבכור, ששירת ביחידת קומנדו מובחרת נפגש עם לוחם צעיר ששירת באותה היחידה. למרות שפער הגילים ביניהם 20 שנה, הם דיברו אותה שפה ממש כאילו הזמן לא שינה דבר. זוהי תרבות ארגונית.
לגוף או לארגון יש מסורת מוטמעת, מוכוונת היטב לשרת את המטרות וכלל האנשים פועלים על פיה.
כאשר התרבות הארגונית מוגדרת ומוטמעת לאנשים ברור ונהיר באיזו רוח, אווירה ומחוייבות עליהם לבצע את המוטל עליהם. אין צורך להורות את האנשים אלא להנחות אותם מאחר והם מונעים מעצם היותם חלק אורגני במערכת ברורה ויציבה.
תרבות ארגונית מוכוונת היא מרחב המאפשר לאנשים להוציא מעצמם את המיטב לא משום שהם צריכים אלא משום שהם רוצים ומבוססת בעיקר בערכים הבאים:
- בהירות באשר לתרומה של הארגון והסיבה לקיומו
- גאווה בעשייה והכרה בערך לאחר
- יחסים בינאישיים מהנים ומקדמים
- מחוייבות למקצוענות וליעילות
- מחוייבות מתמדת לשיפור
מה קורה כאשר אין בארגון תרבות מוכוונת?
התרבות תהייה התרבות הממוצעת של כלל האנשים לפי אופיים. לפעמים זה משרת את הארגון אך לרוב לא. אם התרבות הארגונית משתנה על פי האנשים אין זו תרבות ארגונית אלא בגדר "מה שיוצא אני מרוצה". או לא.
תהליך של בניית תרבות ארגונית מתנהל על פי הצעדים הבאים:
- הכרת הארגון, מטרותיו ואתגריו.
- הכרזה על התהליך אשר מצד אחד יש האוהבים את המהלך ומהצד שני חוששים משינויים.
- הקמת צוות בראשות המנהל שיוביל את המהלך תוך שיתוף העובדים לצורך השגת המידע הנדרש, והפנמה והטמעה תוך כדי הבנייה.
- הפעלת המערכת על פי ההגדרות והכלים שהצוות בנה בתכנית.
כך נעשה לרוב בארגון גדול.
קיימת גם דרך נוספת בה המנהל מבצע איתי את כל השלבים הנ"ל ומטמיע את התרבות שנבנתה, באמצעות מהלכים ניהוליים אותם אנחה.
בהצלחה!